Voor dit artikel wou ik eens iets anders dan zomaar 6 tips. Dus heb ik mezelf ook wat denkwerk gegeven. Productiviteit begint met de letter ‘p’, vandaar dat ik op het idee ben gekomen er de 6 p’s van productiviteit van te maken.
Er is echter nog een reden dat ik dit op deze manier wil doen. Als ik hier tips deel, dan is dat om je verder te helpen, om je te helpen je doelen te bereiken. Door deze 6 tips op deze manier te delen heb je er in één keer een geheugensteuntje bij.
De 6 p’s van Productiviteit
Hier zijn ze dan, 6 tips op een rijtje, allemaal met een ‘p’.
Plan je taken
Ik weet het, dit is een klassieker. Toch is het geen evidentie om een goede planning te maken. Er zit ook meer achter dan je taken gewoon op je agenda te zetten. Om een planning efficiënt te laten werken heb je prioriteiten nodig en een idee van de werklast dat een taak met zich meebrengt.
Projecten zijn geen taken
Als de werklast van een taak te groot is om te overzien, dan is het misschien een project in plaats van een taak. Projecten kan je opsplitsen in taken, taken die je kan overzien en plannen. Je kan een deadline stellen voor het gehele project en aan de hand van deze deadline je taken inplannen. Het project is klaar als de laatste taak klaar is.
Praat over je planning
Vaak zie ik mensen zwoegen op een planning, het opdelen van hun taken of het stellen van prioriteiten. Door hierover te praten met anderen bereik je twee doelen. Enerzijds kan de ander je een verhelderend inzicht geven over hoe je iets kan oplossen. Anderzijds is dit een vorm van social proof. Doordat de ander inzicht heeft gekregen in je planning ben je meer geneigd die planning ook te respecteren. Social Proof is dan ook veel gebruikt bij het aanpakken van uitstelgedrag.
Pak je taak op
Hier is nog een zeer evident punt dat in praktijk wel eens durft fout lopen. Dat heb je vast al wel eens gezien bij collega’s… Je kan prioriteiten bepalen en plannen zoveel je wil, hierdoor raken je taken niet klaar. Dat is enkel voorbereiding. Om je taak effectief klaar te krijgen is het nodig dat je ze oppakt en er mee start. Liefst op het geplande moment. Actie is de sleutel in dit punt.
Pareer afleidingen
Ik geef toe, hier het woord ‘pareer’ gebruiken is een stretch om er voor te zorgen dat het een woord is met een ‘p’. Wat dit wil zeggen is dat je afleiding moet proberen af te wenden. Ze zijn nefast voor je productiviteit. Elke afleiding zorgt er immers voor dat je concentratie weg is. Elke afleiding zorgt dus voor een vertraging van je taak.
Perfectioneer en rond af
Dit is mogelijk niet voor iedereen een punt. Dit is dan ook weer voor die collega of vriend van je die moeite heeft met dingen af te werken. De redenen hiervoor kunnen heel divers zijn van het nog niet goed genoeg vinden tot het niet kunnen opleveren uit onzekerheid. Kijk nog een keer of je taak goed afgewerkt is en rond ze dan af, klaar en op naar de volgende taak. Maar eerst natuurlijk een welverdiende pauze.
Welke ‘p’ is je favoriet?
Welk van deze 6 p’s is een uitdaging voor je? Waar kan jij een werkpunt van maken, en hoe ga je dat doen? Laat het in de reacties hieronder weten!
[related_post themes="flat"]
Plan je taken. Dat is er toch stiekem wel eentje die ik meer aandacht mag geven. Ik ga er mee aan de slag en plan hem direct in ;-). Thanks voor je tips!
Beste Carlo,
Heel veel succes hiermee! Ik hoop dat je snel merkt dat je met zo’n eenvoudige aanpassen snel tijd kan winnen.
Peter
mijn favoriet : Pareer Afleidingen.
Momenteel ben ik trouwens het boek ‘Ontken je brein’ aan het lezen dat hier ook aan gewijd is.
Ik ben nu extra attent voor afleidingen zoals mijn mailbox die eigenlijk mijn grootste vijand is geworden!
Ik merk nu al beterschap en meer werkplezier: eindelijk nog eens het gevoel dat ik iets bereik tijdens mijn werkdag.
Ilse,
En daar doe ik het voor zie, dat gevoel dat jij hier beschrijft.
Eindelijk het gevoel hebben iets gedaan te krijgen en daardoor meer werkplezier te hebben.
Ik ben blij dat je dit mag ervaren.
Peter