Met de start van dit nieuwe jaar start hier ook een nieuw initiatief. Agema Coaching wil je helpen met organiseren van je spullen, je taken en ook je tijd. De blogartikelen gaan telkens in op een aspect over organiseren of over Timemanagement.
Bij Agema Coaching gaan organiseren en timemanagement hand in hand. Het doel van beiden is uw efficiëntie verhogen en daardoor meer succes halen. Dit kan succes zijn in je professionele leven, maar ook privé. De principes van organiseren en timemanagement zijn immers in beide omgevingen van toepassing.
Organiseren voor succes
Organiseren is een middel, geen doel. Agema Coaching gelooft dat het daarom belangrijk is het organiseren zo eenvoudig mogelijk te houden. Organiseren speelt niet alleen in op je spullen. Het is niet noodzakelijk zo dat iemand met een opgeruimde werkplek ook georganiseerd is, of omgekeerd.
Organiseren speelt in op alle aspecten van je leven, persoonlijk en professioneel. Het is een nieuwe manier van denken. Een nieuwe manier van denken kan een gewoonte worden door herhaling en toepassen van de principes. Door te leren alleen word je niet georganiseerd. Agema Coaching wil je helpen bij het toepassen en herhalen van de belangrijkste principes.
Timemanagement anno 2013
Agema Coaching staat niet helemaal voor traditioneel timemangement. Om dat uit te leggen ga ik even terug naar het verleden, het ontstaan van timemanagement. De eerste toepassing van timemanagement dateert van de tijd van de industriële revolutie. In de fabrieken moest er steeds meer geproduceerd worden, tegen een lagere kost. Timemanagement werd dus opgelegd van de bazen aan de arbeiders, zodat zij meer winst zouden maken.
Vandaag is de situatie echter anders. Vandaag is het veelal de kenniswerker die timemanagement toe wil passen om zijn/haar efficiëntie te verhogen. Er is dus geen druk meer van bovenaf. Dat wil ook zeggen dat de nadruk niet meer ligt op sneller en beter werken. Dat zijn principes uit de industriële tijd. Vandaag ligt de nadruk meer op doen wat belangrijks is, onderscheid maken en prioriteiten stellen.
Wil jij hier meer van weten? Laat dan weten wat jij behandeld wil zien worden in een artikel. Doe dat door hieronder te reageren, zo inspireer je ook anderen. Deel dus je idee voor een nieuw artikel voor deze blog. De meest gevraagde onderwerpen komen eerst aan bod, het is dus ook zinvol om te reageren als het onderwerp al vermeld is. Je mag hier ook regelmatig artikels verwachten in verband met het seizoen of met feestdagen.
Agema Coaching wenst u een schitterend 2013!
Chris,
Je emotie ten opzichte van email is zeer herkenbaar. Heel veel mensen worstelen hier mee. Inboxen van meer dan 1.000 mails komen meer voor dan je zou denken.
Ook hierover zal er een post komen, dit kan op een gestructureerde manier aangepakt worden.
Hartelijk dank voor je reactie
Timemanagement is noodzakelijk, maar ook dikwijls een gegeven waar mensen mee vechten. Eén van de zaken waar ik al een mee vecht is het op orde houden van mijn mailbox. Je kan gebruik maken van tags, folders, … maar na verloop van tijd wordt het toch weer een knoeiboel.
Mark,
Hartelijk dank voor je bijdrage. Het gevecht met tags en folders is iets waar veel mensen mee zitten. Je maakt steeds weer tags en/of folders bij omdat er ook steeds meer dingen bij komen. Een gevolg van information overflow? Ik zal hier volgende week een artikel over posten, hou deze blog zeker in het oog!
Mail, zwijg me erover, plaats ik nu deze mail in de folder op naam of bij onderwerpen. Zet ik die bij onderwerpen dan vraagt men mij naar namen en visa versa. Hopen, ja echt hopen ongelezen mails, welke eerst lezen of beantwoorden want op die eerst gelezen weet ik niet dadelijk een antwoord, dus die zet ik maar terug ongelezen, dan de volgende mail maar. Dus blijft die eerste belangrijke onbeantwoord want intussen heb ik er weer 4 andere nieuwe in de lijn staan. Ik haat mails. Dus ik kijk vol ongeduld uit naar je volgede blog. Alvast bedankt. CVke