Doe jij aan Multitasking?
Dat is niet erg, weet alleen dat je hierdoor veel tijd verliest. Multitasking werkt niet!
De waarheid is, het draait allemaal om prioriteiten. Van die 36 taken zijn er waarschijnlijk slechts 3 die echt belangrijk zijn. Ben jij op het eind van de dag beter af met 36 taken die gestart zijn of met 3 belangrijke taken die klaar zijn?
Beter gedaan dan gestart
Je kent ze wel, die bezige bij die van taak naar taak vliegt. Ze zijn altijd bezig, maar nooit klaar. Het lijkt zelfs of ze niet veel gedaan krijgen.
Terwijl ze een storm aan acties lijken te zijn, zij ze constant aan het ploeteren om bij te blijven. Met druk zijn kom je maar zo ver. Er zijn wel degelijk plaatsen waar men druk beloont in plaats van resultaten. Als jij daar zit, ontsnap er dan zo snel mogelijk aan. … dit blijken niet de bedrijven te zijn die lang meegaan.
Het gaat echt om taken afwerken, er klaar mee zijn. Het maakt niet uit hoeveel taken je gestart bent, maar wel hoeveel je er gedaan hebt. Met je boekhouding beginnen is goed, het is maar als je er mee klaar bent dat je er iets mee kan doen. Een zakelijk voorstel schrijven is een goed begin. Maar het brengt niets op.
Het is zelfs zo dat taken niet afwerken op termijn tot meer werk zal leiden. Zelfs een eenvoudige taak zal meer werk zijn als je ze weer oppikt nadat je ze onafgewerkt hebt laten liggen. Je moet dan immers meer tijd spenderen in het uitzoeken waar je met die taak gebleven was.
Hoe iets klaar krijgen
Als je regelmatig aan multitasking doet, dan heb je vast ervaring met openstaande taken en projecten die niet klaar zijn. Met de 6 tips hieronder kan je ze afwerken, er klaar mee zijn.
- Je vandaag lijst – Leg een lijst aan met de taken die je vandaag moet doen. Deze lijst is best gescheiden van je takenlijst. Je start best met slechts 3, de belangrijkste, taken op deze lijst. Je vandaag lijst is wat je vandaag zal afwerken, wat er zich ook afspeelt in de loop van je werkdag.
- Weiger andere taken – Het maakt niet uit hoe eenvoudig of kort die taken zijn, start ze niet voor je hebt afgewerkt waar je mee bezig bent. Betrap je jezelf er op dat je een taak stopt voor ze klaar is? Werk deze taak dan af voor je met de volgende start
- Een opgeruimde werkomgeving – De kracht van een opgeruimd bureau is iets wat we vaak onderschatten. Multitaskers hebben vaak rommelige werkplekken. Ze zullen je echter zeggen dat het geordende wanorde is. En waarschijnlijk weten ze ook alles wel liggen. Een opgeruimde werkplek is essentieel om iets gedaan te krijgen. Spendeer 5 minuten aan het opruimen van je werkplek en begin dan met je belangrijke taken.
- Voorkom onderbrekingen – Het is al aangetoond dat zelfs de kleinste onderbreking er voor kan zorgen dat je tot 15 minuten nodig hebt om je focus en concentratie op hetzelfde niveau te krijgen. Als je aan je belangrijkste taken werkt, dan wil je onderbrekingen tot een minimum herleiden. Sluit je deur zet je email en telefoon uit en zoek desnoods een rustige plek om te werken.
- Voorkom afleiding – Het Internet en je mail zijn hier waarschijnlijk de beste voorbeelden. Hoe vaak voel jij de neiging, tijdens een belangrijke taak, om toch maar eens je mail na te kijken, of iets op te zoeken op het Internet? Het is maar 20 websites later dat je beseft dat je weer aan het werk moet en dat je veel tijd hebt verloren. Zet je mail uit, sluit je browser, maak komaf met deze verleidingen door ze uit te zetten. Zelfs al is het maar even.
- Momentum opbouwen – Een taak afwerken geeft energie. Het positieve gevoel van een afgewerkte taak zal je nog productiever maken. Daarom is het zo belangrijk om je belangrijkste, en moeilijkste taak, ‘s morgens als eerste aan te pakken. Het geeft je een energie boost voor de hele dag.
Gedaan wint
Ben jij die bezige bij die niets afgewerkt krijgt? Probeer jezelf te beperken tot de drie belangrijkste taken, in plaats van aan vele dingen te werken. Het kan je verrassen hoeveel je dan plots gedaan krijgt, en hoeveel energie dit je geeft.
Onthoud: Een goede intentie wint niet, afgewerkt wint!
[related_post themes="flat"]