Stop met overwerken

0  comments

Ben jij de persoon die elke avond het licht uitdoet op kantoor, en pas naar huis gaat als het al lang weer donker is? Heb je jezelf al een keer afgevraagd waarom je zoveel werk hebt? Vind je het normaal dat je moet overwerken, omdat dit bij je baan hoort? Of is het, als je heel eerlijk bent, misschien toch je manier van werken?

Ken jezelf

Kijk eens naar deze 10 vragen. Herken je jezelf hierin? Dan is de kans groot dat jij aan het overwerken bent.

  1. Zeg jij altijd ja als je een vraag krijgt om iets te doen? Met andere woorden, is neen te moeilijk om uit te spreken?
  2. Is jouw definitie van ‘klaar’ 100%? Hoe perfect moet het zijn voor je het kan loslaten?
  3. Doe je liever alles alleen? Vind je het moeilijk om hulp te vragen?
  4. Doe je ook liever alles zelf? Vind je het moeilijk om taken door anderen te laten uitvoeren?
  5. Doe jij direct wat je binnenkrijgt via mail of van een collega?
  6. Lopen je taken altijd uit?
  7. Heb je geen duidelijke lijst van al je taken?
  8. Heb je geen zicht op welke taken prioriteit hebben?
  9. Ben jij de laatste die toekomt op een afspraak omdat je nog snel iets aan het afwerken was?
  10. Werk je liever even door om die klus nog af te krijgen vandaag?

Heb je drie maal, of meer met ja geantwoord, dan is het meer dan waarschijnlijk dat jij regelmatig moet overwerken. Dat is niet erg, er is iets aan te doen!

  1. Zorg voor een overzicht van je openstaande taken
  2. Kijk in deze takenlijst wat je niet zelf hoeft te doen
  3. Stel prioriteiten in je takenlijst
  4. Maak elke dag uit deze takenlijst een planning voor de dag
  5. Houd deze planning aan, door op tijd te beginnen en op tijd te stoppen
  6. Laat je niet afleiden door email of collega’s

Als je dan nog teveel taken hebt om gedaan te krijgen, dan kan je de volgende, stevige, stappen ondernemen. Ze zijn het echt wel waard om te doen!

  1. Houd een paar dagen nauwkeurig bij waar jij je tijd aan spendeert. Zo krijg je zicht op wat er kan veranderen. Gebruik een formulier om je tijdsbesteding bij te houden.
  2. Vraag een gesprek met je leidinggevende en beslis samen wat er moet gebeuren. Laat je leidinggevende ook de prioriteiten bepalen.
  3. Delegeer of weiger taken die er niet meer bij kunnen, als zelfstandige kan je taken ook uitbesteden.

En jij? Werk jij over?

Veel succes met het onder controle krijgen van je overwerk. Heb jij nog tips om te ontsnappen aan overwerk? Deel ze in de opmerkingen onder dit bericht!


Tags

delegeren, Overwerken, Taken


Misschien vind je dit ook leuk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
Cookie's op peter-willekens.be

Deze website heeft haar privacybeleid bijgewerkt in overeenstemming met wijzigingen in de gegevensbeschermingswetgeving van de Europese Unie, voor alle leden wereldwijd. We hebben ook ons privacybeleid bijgewerkt om u meer informatie te geven over uw rechten en verantwoordelijkheden met betrekking tot uw privacy en persoonlijke informatie. Lees dit om de updates te bekijken over welke cookies we gebruiken en welke informatie we verzamelen op onze site. Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met ons bijgewerkte privacybeleid.